Вкус на уиски по върха на устните

Вкус на уиски по върха на устните

© Красимир Юскеселиев

Шотландците дестилират уиското два пъти, защото знаят как се прави. Така Гордън Моушън(отговаря за екипа, подсигуряващ качеството на всички марки уискита на Edrington) обяснява защо шотландската напитка е най-добра. Прави го пред първите посетители на открития снощи световен уиски фест, на който София е за първи път домакин във Военния клуб. И естествено, че получава достоен отговор от Джон Кишман(световен посланик на марките Kilbeggan, Connemara, Tyrconnell, Greenore), от Ирландия, който посочва, че предците му са първите, които са започнали да произвеждат ароматната напитка и това е, което е важно, а не, че се дестилира три пъти. В защита на тезата си посочва, че в родината му температурната разлика между най-студения и най-горещия ден е 25 градуса. При този мек климат нямало как резултатът от ферментацията на зърното да не е най-добър.


Представителката на САЩ Сабина направо обявява, че не се налага да защитава произведеното там, защото то е "just beautiful. Чудесна течност на върха на устните."


Дарил Холдейн (международен "амбасадор", застъпник и проповедник на марката Highland Park),облечен в некарирана шотландска пола, представлява едно от най-скъпите уискита, защото се произвежда най на север. Твърди, че най-голямата заблуда била, че качеството на уискито зависи пряко от годините му на отлежаване.




Всички те представят различни марки от ароматната алкохолна напитка, 17 марки от която всеки желаещ срещу заплащане може да дегустира до 6 октомври. Има и майсторски класове за желаещите да навлязат в дълбоките води.


Вкус на уиски по върха на устните

© Красимир Юскеселиев


Уейн Колинс, барман, пък носи титлата майстор миксолоджист. Неговите експертни знания са в това как да се смесват най-подходящо тези кехлибарени течности.


В уиски феста има и български представител - Пламен Петров, който от 20 години колекционира уиски и е превърнал това в свой бизнес. За някого може да звучи налудничаво, но той разказва, че за да даде път на тази си страст си продал апартамента и две скъпи коли, зарязал и ресторантьорския си бизнес. А още по-странно звучащо е, че допреди да опита уиски под влиянието на свой клиент от Шотландия, дошъл в ресторанта му, не пиел никакъв алкохол. Днес пие само две неща, различни от водата, която не пия - уиски и кола.


"Сега мога да спя до обяд и след това да се захващам с бизнеса", казва той пред първите посетители на феста.


Пред "Дневник" разказва, че според него за български пазар на уиски е доста претенциозно да се говори, защото е малък и заради това не особено интересен на големите производители. Отделно българите не разбирали много от тази напитка.


"Уискито не струва 20 лв. Търговските марки са толкова", обяснява той. А истински ценното уиски(но и той твърди, че нямало лошо) му трябвали 10-20 години докато се произведе, отлежи и се появи за продажба. "Няма как да е евтино".


Вкус на уиски по върха на устните

© Красимир Юскеселиев


Интересът към уискито в България започва някъде през 50-60-те години на миналия век, когато се продава само в "Кореком". По-късно след посещение на Тодор Живков в Япония напитката се появява и по магазините. Да, странно, но факт. В Япония има 100-годишна история в производството на уиски. Страната е третият по големина производител. Японското питие през последните години е и носител на доста медали.


Вкус на уиски по върха на устните

© Красимир Юскеселиев


В световен мащаб стремглаво растяла напоследък популярността на скъпите малцови уискита. Кризата, която се разрази от 2008 г. насам, пък довела до още по-голям интерес към колекционирането на напитката - като инвестиция и бизнес. Петров дава пример с бутилка, купена през 1993 г. за 100 паунда. Ако някой успее изобщо да я намери, за да я купи днес, ще трябва да плати около 4 хиляди паунда. Разказва, че най-колекционираните марки са The Macallan, Аrdbeg, Laphroaig, Lagavulin, Bowmore, Springbank. Не сте ги виждали по рафтовете в магазините, нали?!
"Не е въпросът просто да го купиш. А да знаеш кога, колко да го държиш и кога да го продадеш", обяснява част от опита си българският колекционер.


Най-скъпата бутилка в момента  струва 6.2 млн. долара. Питам какво пък толкова има в нея. Ами какво - освен течността, скъпа кристална гарафа, която я обгръща, облепена с диаманти. А името на марката Isabella`s Islay е изписано с рубини.


В Топ 100 на най-скъпите напитки половината от тях са от марката The Maccalan. Най-скъпото от тях е на 64 г. и струва 460 хил. долара. Тук е въпросът да разбера колко може да отлежава уискито преди да започне да губи качествата си, достойни за консумация. Не може точно да се каже, но въпросът е градусите да не паднат под 40, поради което няма да може да се нарича шотландско. Когато станат 41 - започва бутилиране. Понеже то се прави по онези географски ширини, където шашмите в производството на алкохол са непонятни.


Кое е най-доброто уиски ли? За всеки е различно, защото е въпрос на вкус, категоричен е колекционерът. 



Посетителите на феста ще имат възможност да се докоснат до едномалцово уиски от 1962 г. То е произведено в най-северния и отдалечен район на Шотландия, областта Оркни. Напитката е дело на Highland Park - един от най-уважаваните едномалцови уиски производители с повече от 200 години опит в дестилацията. В света са произведени само 275 бутилки от специалната напитка, а цената им е близо 20 хил. лева всеки. Поставена е в уникална бутилка. Тя стои в клетка от сложна сребърна плетка, ръчна изработка.

Ключови думи към статията: